Overview of Academic Self-Efficacy in Students Working at the Surabaya Pharmacy Academy
Gambaran Efikasi Diri Akademik pada Mahasiswa yang Bekerja di Akademi Farmasi Surabaya
Abstract
This study aims to determine the academic self-efficacy of pharmacy academy students. This research uses descriptive quantitative method. The sample used is the Surabaya Pharmacy Academy students who work with a total of 100 students. The sampling method used in this research is saturated sampling. The data collection method used a Likert scale, namely the academic self-efficacy scale. The results of data analysis from this study were in the moderate category of academic self-efficacy. The results of further research that the percentage of high academic self-efficacy aspects is the state aspect in completing the task.
References
J. W. Santrock, Psikologi pendidikan. Jakarta: Salemba Humanika, 2014.
R. nuril Izzati, “Hubungan Perilaku Prososial dengan Kebermaknaan Hidup Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN MALIK IBRAHIM MALANG,” Fak. psiokologi UIN malik ibrahim, 2016.
Istia’dah, “Komparasi self-regulated learning pada mahasiswa yang bekerja dan mahasiswa yang tidak bekerja,” J. Innov. Couns., vol. 2, pp. 6–13, 2018.
Rachmah, “Regulasi diri dalam belajar pada mahasiswa yang memiliki peran banyak,” J. Psikol., vol. 41, pp. 163–169, 2015. DOI: https://doi.org/10.22146/jpsi.6943
Bandura, Self-efficacy: The Exercise control. New york: Freeman, 1997.
M. Zulfia, “Hubungan dukungan sosial dan efikasi diri pada siswa di SMP Negeri 02 Jabon Sidoarjo,” Fak. Psikol. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, vol. 5, p. 17, 2018.
Byrne and Baron, Psikologi sosial (10th ed). Jakarta: Erlangga, 2005.
E. Mardelina, “MAHASISWA BEKERJA DAN DAMPAKNYA PADA AKTIVITAS BELAJAR DAN PRESTASI AKADEMIK,” J. Econ., vol. 3, pp. 201–209, 2017. DOI: https://doi.org/10.21831/economia.v13i2.13239
Hipjillah and Badriyah, “Mahasiswa Bekerja Paruh Waktu ; Antara Konsumsi dan Prestasi Akademik (Studi Pada Mahasiswa Bekerja Paruh Waktu di Uno Board Game Cafe),” J. Ilm. Mhs. Fak. Ekon. dan Bisnis, vol. 3, no. 1, 2015.
A. P. A. Dewi, “Hubungan antara Efikasi diri dengan Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa yang Bekerja,” J. UMG, 2018.
Sukmadinata, Metode penelitian pendidikan. Bandung: Rosdakarya, 2015.
Nadya Rizkiyanti Rahmanillah and N. Qomariyah, “SELF-REGULATED LEARNING DAN PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA BEKERJA,” J. Gunadarma, vol. 11, 2018. DOI: https://doi.org/10.35760/psi.2018.v11i2.2256
Silvia Wulandari and M. A. Rachmawati, “Efikasi diri dan stres akademik pada siswa sekolah menengah atas program akselerasi,” J. Pemikir. dan Penelit. Psikol., vol. Vol : 19 (, pp. 146–155, 2014. DOI: https://doi.org/10.20885/psikologika.vol19.iss2.art5
Q. A’yun, “Hubungan antara dukungan sosial dengan efikasi diri dalam mencapai target hafalan al-qur’an santri di SMP al fattah buduran sidoarjo,” J. Psikol., vol. 4, pp. 35–50, 2018.
Copyright (c) 2023 Ayu Yulia Mentari, Widyastuti Widyastuti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.